TOKOH falsafah: ST THOMAS AQUINAS

Sebelum bangkitnya bidang falsafah pada abad ke-8, 
zaman pertengahan dibahagikan kepada dua, 
iaitu masa Patristik dan masa Skolatik. 
Namun sebelum zaman itu, peradaban Rom telah melalui satu tempoh  kejatuhan pada abad ke-6 dan abad ke-7. 

Kejatuhan ini bukan sahaja telah meruntuhkan ketamadunan yang telah dibina berabad-abad lamanya, juga ketamadunan agama Kristian yang dibangunkan pada lima abad yang terakhir. 
Hasil kajian menunjukkan perpindahan bangsa telah meletakkan Rom 
di tahap yang paling rendah sebelum dibangunkan semula pada abad ke-8.
Namun begitu, falsafah yang bangkit pada abad ke-8 ini, adalah falsafah Skolatik yang mana falsafahnya sangat berbeza dengan falsafah sebelum kejatuhan ketamadunan Rom (Patristik). 
Lebih-lebih lagi, falsafah ini adalah falsafah yang diperjuangkan oleh satu rumpun bangsa yang baru dari bangsa Eropah barat. 
Falsafah ini berkembang sekitar tahun 1100-1500 dan St Thomas Aquinas sebagai tokoh yang bangkit cuba mendamaikan pertelingkahan agama 
dengan alasan yang kukuh bersama karya-karya Aristotle.
Salah satu ciri dari falsafah ini ialah menentang segala pengertian umum dan universal. Hal ini kerana, agama kristian telah memulihkan semula pemikiran Yunani Kuno.
 Maka melalui agama ini, orang Eropah dengan segera dapat mengetahui pengertian yang abstrak. Hal ini menyebabkan pada era pertengahan, muncul persoalan tentang pengertian walau dalam bentuk yang berbeza.
Mereka berpendapat, bahawa pengertian umum bukan sekadar sebutan kalimah sahaja. Bahkan pengertian umum adalah benda itu sendiri (realism). 
Lebih-lebih lagi dalam skop dan aspek agama. Kalimah Tuhan itu, bukan hanya sebutan sahaja melainkan Tuhan sendiri.


Bagi mengawal fahaman ini, St Thomas Aquinas mengatakan bahawa tidak semua perkara dapat dibuktikan dengan pengertian. 
Khususnya dalam bab agama seperti konsep trinity, kelahiran, kewujudan dan sebagainya. Selaras dengan itu, beliau berpendapat bahawa teologi dan falsafah adalah dua bidang yang berbeza dan mempunyai kebenaran tersendiri. 
Di mana falsafah adalah ilmu mengenai teori lalu melahirkan kebenaran yang sesuai dan teologi pula ilmu praktik yang membuktikan kebenaran iman.
Semoga ilmu dan pengetahuan tentang tokoh falsafah ini mampu membuka minda kita semua dalam mengenali tokoh-tokoh lain dengan lebih terperinci dan dapat memberi manfaat kepada kita semua serta boleh dijadikan teladan kepada sekalian pembaca. Sekian.



Saint. Thomas Aquinas, ahli falsafah dan ahli teologi

........to be continue..

ST. THOMAS AQUINAS

 Latar Belakang tokoh
Ahli falsafah dan ahli teologi, St Thomas Aquinas dilahirkan pada 28 Januari 1225 dan meninggal pada 17 Mac 1274 ketika berusia 49 tahun. 
St Thomas Aquinas anak kepada pasangan keluarga Itali Landulph dari Aquino dan Theodora, Countess of Teano. 
Beliau dibesarkan di Roccasecca, Itali bersama tujuh yang lain dan beliau merupakan anak bongsu. Walaupun ahli keluarga Thomas berketurunan maharaja Frederick I dan Henry VI,
 mereka dianggap sebagai bangsawan yang lebih rendah yang berpegang teguh kepada agama 
dan juga melibatkan diri dengan aktiviti gereja.
Sebelum St. Thomas dilahirkan, 
seorang pendeta suci telah mengkhabarkan dalam ramalannya,
 anak yang dikandung Theodora akan memasuki 
Pendakwah Perintah Friar ( Order Of Friar Preachers
dan menjadi seorang pelajar yang cemerlang serta mencapai tahap suci yang tertinggi.

Sejarah pendidikan
Penglibatan aktif keluarganya dalam bidang politik menyebabkan
 St Thomas Aquinas telah dihantar ke Benedictine Abbey of Monte Cassino 
untuk  dilatih oleh biarawan Benedictine ketika beliau mencapai usia 5 tahun. 
Tujuan beliau dihantar adalah untuk mencapai matlamat politik keluarganya. 
St Thomas Aquinas telah digambarkan sebagai seorang kanak-kanak lucu yang berjiwa mulia. 
Beliau berulang kali mengajukan persoalan “apa itu tuhan” kepada guru biaranya (Wisdom 8:19)
Pengajian St. Thomas di monte cassino hanya sehingga beliau berusia 13 tahun 
kerana keadaan politik memaksa Thomas untuk pulang ke Naples 
dan memasuki Universiti Naples pada tahun 1239. 
Dan kemudian secara tidak langsung beliau telah terlibat 
dengan peraturan Dominican (Dominican Order). 
Oleh sebab beliau tidak menyukai suasana keluarganya yang berpolitik, 
beliau bertekad untuk bebas dan berpindah ke Paris.

“Most men seem to live according to sense rather than reason.” Browning (1997).

Benarlah kata Mark Browning 
bahawa manusia ini lebih suka hidup mengikut rasa berbanding sebab. 
Oleh sebab itu, beliau telah mempelajari ilmu falsafah dan teologi 
di bawah seliaan St Albertus Magnus The Great selama empat tahun berturut-turut 
di University Cologne di Jerman pada tahun 1250 bagi falsafah kedoktoran teologi. 
St Thomas Aquinas merasakan ilmu amat penting bagi dirinya. 
Lantas beliau menumpukan segala usahanya kepada belajar, 
mengajar dan menghasilkan penulisan karya.
Pada tahun 1273, beliau jatuh sakit. 
Keadaan kesihatan tersebut telah menyebabkan 
beliau berhenti daripada aktiviti mengajar dan menulis. 
Tidak lama selepas itu,beliau meninggal dunia pada tahun 1274 di Fossanova Abbey,Lazio Itali ketika beliau dalam perjalanan menghadiri mesyuarat Council of Lyons. (Bigongiarl 1953)
Beliau merupakan seorang yang mahir dalam bidang mengajar,menulis,berdebat dan menyampaikan syarahan. 
Kita dapati bahawa kemahirannya itu telah memberi sumbangan yang besar dalam kehidupan intelek dan kerjayanya.

Guru-guru
Pandangan St Thomas Aquinas banyak dipengaruhi oleh ahli falsafah sebelum zaman pertengahan seperti Origen, St Augustine, Philo dari Alexandaria, Peter Abelard dan Moses Maimonides lebih-lebih lagi dalam kefalsafan agama yang mana St Thomas Aquinas percaya bahawa falsafah ini adalah bersifat defensive dan apologetic serta preamble kepada segala bentuk kepercayaan agama.

Karya penulisan



Dalam hayat yang pendek, 
yakni selama 49 tahun, St Thomas Aquinas telah menulis beberapa buah buku dalam bidangnya 
iaitu, falsafah dan teologi. 
Penulisan karya beliau adalah dalam bahasa Latin. 
Terdapat 96 buah karya beliau telah tersenarai dalam katalog(Gilby 1989:20). 
Karya-karya beliau merangkumi bidang-bidang falsafah,teologi,psikologi dan lain-lain.
Penulisan beliau yang amat penting adalah dua “summae” yang besar, 
iaitu summa contra gentiles dan summa theological. 
Walau bagaimanapun, 
beliau tidak dapat menyempurnakan karyanya summa theological dengan lengkap 
kerana kisah hidupnya yang pahit. 
Di samping itu, beliau juga ada menulis beberapa ulasan mengenai penulisan Aristotle.
 St Thomas telah membahagikan dua “summae” kepada empat bahagian (persoalan utama):

    a.Bukti-bukti kewujudan dan sifat-sifat Tuhan
b.Penciptaan Tuhan (jiwa dan manusia)
c.Persoalan-persoalan etika dan masalah kejahatan
d.Perbincangan trinity, penjelmaan, keagungan paus dan kebangkitan jasad

Beliau banyak memberi kuliah dan syarahan 
sama ada di pusat-pusat pengajian atau di gereja-gereja. 
Beliau
Pada tahun 1322, St Thomas Aquinas telah menerima panggilan keramat
 dalam agama kristian, Santo. 
Penulisan beliau telah mendapat tempat di mata ahli-ahli falsafah 
sekalipun beliau telah meninggal dunia. 
Kemudiannya pada 1879, Pope Leo XIII telah mengesyorkan 
falsafah St. Thomas Aquinas sebagai tokoh pemikiran katolik. 
Beliau juga turut digelar The Angelic Doctor dan The Common Doctor
Beliau bukanlah ahli falsafah-teologi, tetapi seorang yang melihat penjelasan rapi mengenai masalah utama manusia beragama.



Sebagai ahli falsafah zaman pertengahan, 
St. Thomas telah menyamakan tiga pengertian antara metafizik,
falsafah utama dan falsafah ketuhanan (scientia divina). 
Adalah tidak wajar dijadikan kajian metafizik sebagai subjek 
kerana pengutamaannya dalam persoalan taakulan. 
Hal ini kerana kajian metafizik adalah bertentangan dengan prinsip ketuhanan 
yang melibatkan aspek ketuhanan.
 Oleh itu, St Thomas Aquinas menggunakan kaedah epistemology sebagai kaedah pendekatan falsafah dan penggunaan akal bagi membuktikan kewujudan Tuhan. 
Hal ini merujuk kepada katanya dalam summa theologica 
yang dikatakan tidak selesai kerana beliau sudah meninggal. 
"Ia adalah mustahil untuk mencapai kepada pengetahuan Trinity oleh sebab semula jadi"
 (Soalan 32, Summa Theologica).
Dalam karya agung beliau, ini menunjukkan bahawa amatlah mustahil bagi kita memahami teologi dengan falsafah semata-mata. Beliau mengemukakan pendapat bahawa falsafah tidak diperlukan dalam teologi tetapi boleh membantu dalam mencapai matlamat teologi.
Soalan dua bahagian satu dalam karya ini adalah berkenaan dengan kewujudan Tuhan dimana beliau membahagikannya kepada 3 perkara :

a)      Tuhan wujud adalah benar.
b)      Pembuktian itu mungkin perlu walau cara berbeza.
c)      Menjawab persoalan tentang kewujudan Tuhan.

Bagi perkara yang ketiga, St Thomas Aquinas telah memberikan 5 cara membuktikan kewujudan Tuhan. Pendedahan beliau ini adalah berbeza dengan cara yang dilakukan oleh St. Anselm yang mana memulakan buktinya dengan idea kewujudan yang sempurna (perfect being). 
Sebaliknya, St Thomas Aquinas memulakan pendapat beliau dengan mengatakan bahawa semua pengetahuan perlu bermula dengan pancaindera, bukannya kesempurnaan bersifat azali dan hakiki.

1.      Ada penggerak utama yang tidak dapat digerakkan.
Kita lihat bahawa beberapa perkara di dunia adalah dalam pergerakan. Segala yang ada dalam pergerakan dimasukkan ke dalam gerakan oleh satu lagi objek yang bergerak. Satu objek lain pula dimasukkan ke dalam gerakan oleh objek lain sebelum itu, dan sebagainya. Siri ini tidak boleh pergi ke belakang, kerana terdapat sebaliknya akan ada penggerak pertama dan dengan itu tiada gerakan berikutnya. Oleh itu, kita mesti membuat kesimpulan bahawa terdapat penggerak teguh pertama, yang difahami sebagai Tuhan.


2.      Adanya sebab efisien.
Kita melihat segala-galanya mempunyai sebab yang cekap dan apa-apa yang ada atau boleh menjadi punca sendiri. Ia adalah mustahil, bahawa siri sebab-sebab perlu kembali ke sebab sebelumnya, dan ini adalah infiniti kerana setiap punca adalah bergantung kepada sebab terlebih dahulu dan punca utama itu, adalah bergantung kepada punca yang sebelumnya. Jadi, jika tidak ada sebab yang pertama, tidak ada sebab-sebab yang pertengahan dan juga sebab  muktamad.


3.      Ada keadaan mungkin lawan.
Kita dapati dalam perkara-perkara sifat yang mungkin menjadi dan tidak menjadi, kerana ia datang ke dalam kewujudan dan keluar dari kewujudan. Perkara-perkara ini seperti tidak boleh sentiasa wujud, kerana sesuatu yang boleh mungkin tidak wujud pada suatu masa dan tidak wujud pada masa tertentu. Oleh itu, tidak mustahil untuk semua yang tidak wujud. Maka, pada masa tertentu, tiada apa yang tidak wujud. Tetapi jika apa-apa yang pernah dilakukan wujud, maka tiada apa yang akan wujud pada masa sekarang. Kerana segala-galanya yang wujud memerlukan sesuatu kewujudannya yang sudah wujud. Namun, ia tidak masuk akal untuk mendakwa bahawa apa-apa yang wujud pada masa sekarang. Oleh itu, tidak semua makhluk adalah semata-mata yang mungkin, tetapi mesti ada sesuatu yang kewujudannya adalah perlu. Sekarang, tiap-tiap perkara yang perlu mempunyai keperluan yang disebabkan oleh sesuatu yang lain atau tidak. Kerana ia adalah mustahil untuk ada wujud satu siri yang tak terhingga sebab perkara yang perlu , kita mesti membuat kesimpulan bahawa ada sesuatu yang diperlukan. orang bercakap tentang perkara ini sebagai Tuhan.

4.       Adanya darjah kesempurnaan pada alam.
Makhluk di dunia mempunyai ciri-ciri kepada darjah dan taraf yang berbeza-beza. Ada yang lebih atau kurang baik, benar, mulia, dan sebagainya. Pengklasifikasian itu semua diukur berhubung dengan maksimum, dan mesti ada sesuatu yang terbaik, sebenarnya, paling mulia, dan sebagainya. Ketika mana Aristotle mengajar, perkara-perkara yang besar di dalam kebenaran juga besar dalam kejadian. Oleh itu, mesti ada sesuatu yang merupakan punca yang baik, dan setiap kesempurnaan lain yang kita dapati dalam makhluk di dunia. Lalu, St Thomas Aquinas menyimpulkan bahawa harus ada yang lebih sempurna, lebih mulia dan lebih segalanya dan inilah yang dikatakan Tuhan.


5.      Adanya aturan alam semesta
Kita lihat di dalam alam yang tidak bernyawa dan objek non-intelligent bertindak ke arah tujuan yang terbaik, walaupun objek tidak mengetahui untuk berbuat demikian. Ia adalah jelas bahawa objek tidak mencapai tujuan mereka secara kebetulan semata-mata tetapi mengikut pelan. Mana-mana objek tidak bernyawa atau non-intelligent yang bertindak ke arah tujuan, walaupun, mesti dipandu oleh seorang yang mempunyai pengetahuan dan kecerdasan, seperti anak panah diarahkan oleh seorang pemanah. Oleh itu, mesti ada makhluk pintar yang mengarahkan semua perkara kembali ke arah tujuan mereka .


St thomas Aquinas menyandarkan kelima-lima objek ini kepada pancaindera yang ada pada manusia secara pemahaman rasional dan logiknya. Tambahan kriteria utama bagi semua objek deria (sense object) adalah sebab kewujudan. Pendekatan falsafah yang digunapakai oleh St Thomas Aquinas adalah pendekatan epistemology iaitu teori pengetahuan mengenai konsep Tuhan.
Secara umumnya,karya tersebut menyentuh aspek-aspek pusingan benda-benda wujud daripada Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan. Beberapa perkara yang disentuh dalam bahagian ini ialah wujudnya manusia dan unsur-unsur yang bergabung dalam dirinya seperti jiwa dan jasad serta fungsi-fungsinya seperti berfikir memahami dan bebas memilih.
Ada juga di antara karya beliau merupakan hasil daripada himpunan 21 buah artikel yang dirakamkan daripada siri perdebatan dan soal jawab berkenaan dengan jiwa.
Selain itu,beliau juga telah menulis sebuah risalah yang membincangkan persoalan akal sumber kekuatan jiwa rohani dan jasmani manusia yang bertajuk De Unitate Intellectus contra A verroistas. Risalah ini ditulis ketika beliau mengajar di Paris untuk kali kedua pada tahun 1270 bagi menentang pendapat Ibn Rushd (A verroes) (m.1198) tentang akal. Risalah ini telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Beatrice H.Zedler.
Bahkan,terdapat banyak lagi karya beliau yang kebanyakannya tentang teologi dan falsafah seperti ‘de ente et essential’ de substantiis separatis’ ,de principiis naturae’, ‘compendium theologiae ad Reginaldum’ dan lain-lain lagi. Terdapat senarai karya-karya beliau yang disusun mengikut kronologi.
Karya-karya beliau yang dihasilkan telah menghuraikan persoalan-persoalan berkaitan dengan metafizik dan teologi dalam Kristian dalam bentuk falsafah. Ia mengimbangi antara kebenaran kepercayaan dan rasional terhadap agama Kristian. Walaupun pada peringkat awal pemikirannya mendapat tentangan daripada beberapa pihak di antaranya kumpulan konservatif dalam teologi,namun ia telah menghasilkan pembaharuan di dalam teologi Kristian dan telah di terima umum bagi pemikiran mazhab Roman Catholic (Smart 1969:556).
Karya beliau yang berkaitan dengan perbincangan tentang jiwa telah memberi kesan yang baik dalam memperkukuhkan semula beberapa ajaran Kristian seperti Eucharist,kebangkitan semula dan konsep revelationSumma Theological adalah dianggap sebagai kemuncak dalam pemikiran agama (Kristian) di abad pertengahan dan menjadi sumber rujukan sehingga ke hari ini (Smart 1969:560).
Ajaran St. Thomas telah disahkan oleh gereja Roman Catholic dan beliau dikurniakan gelaran sebagai ‘doctor of the church’. Kedudukan beliau telah disamakan dengan guru-guru dan tokoh-tokoh besar Kristian seperti Augustine,Ambrose(m.397), Jerome(m.420) dan Gregory 1(m.604), bahkan gereja Latin menjadikan beliau model kepada ahli-ahli teologi.

 KESIMPULAN
Falsafah ialah satu disiplin ilmiah yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Daripada berbagai perkara yang sudah kita bincangkan tentang tokoh falsafah tersebut,dapat kita simpulkan bahawa St. Thomas adalah seorang yang sangat berpengalaman dan mahir dalam pelbagai bidang. Beliau juga sangat  disegani oleh orang ramai disebabkan oleh peribadinya yang mampu menarik minat kita untuk mempelajari pelbagai bidang bukan hanya satu bidang tetapi bidang-bidang yang boleh menjadikan kita semua memiliki minda kelas pertama.
            Pendekatan falsafah St. Thomas Aquinas telah membuktikan kewujudan tuhan. Beliau memulakan dengan kaedah epistemologi, kemudiannya sifat-sifat tuhan dan hubungan tuhan dengan entiti lain seperti jiwa dan dunia. Pendekatan falsafah yang sestematik dalam karya-karya yang dihasilkan oleh beliau boleh memberi pengajaran dan panduan kepada kita semua dalam menjalani kehidupan dengan lebih sempurna. Kehidupan yang sempurna boleh membawa kepada kebahagiaan.




1 comment: